Wednesday, February 18, 2009

Random Talk

Uztazah aku kat sekolah dulu pernah berpesan: Kalau kita marah dengan seseorang, cakap terus depan muka dia. Tak perlu tulis surat atau cakap belakang. Surat akan menjadi satu bukti yang akan disimpan sampai bila-bila manakala cakap belakang: kita adalah pengecut.
- Sampai sekarang aku ingat: Insya Allah, akan ingat sampai bila-bila.

I love reading other people blog. Suka membaca berkenaan pendapat dan pandangan orang. However, kebanyakan blog, aku noticed adalah seperti satu tempat luahan perasaan tidak puas hati terhadap orang lain. Rasa tidak menarik membaca blog yang mengata Si A atau Si B (walaupon hakikatnya kita tak kenal akan Si A atau Si B itu). Bagi pendapat aku, if you dont like A or B, avoid him/her la. Tak rasa cacatkah isi blog dengan menulis tentang orang yang kita tak suka dalam blog yang kita cipta? Yup, tak nafi - itu hak masing-masing but hak itu boleh diaccess dan dibaca oleh segenap manusia. Elok sangat ke tingkah laku kita sehingga nak jaja tentang keburukan orang lain?

This is sort of "ghibah" zaman moden. Dulu, mengata orang di kedai kopi; sekarang di alam maya yang dipantul ke realiti.

Well, as quoted from Eleanor Roosevelt:

Ada kebenarannya di situ.

2 comments:

  1. kutuk movie ok je.. kutuk politician pun ok jugak.. ekekek...

    ReplyDelete