Selasa, 10 Februari 2009

Re-review Breastpumps

Sorry la entry ni lambat skit. A bit busy – maklumla dah masuk keje. Heheh..

When we aim to be a mother who wanted to supply 100% breastmilk to LO, one thing that we should concern is to buy breastpump (bp) - sebab kita adalah ibu yang bekerja sepenuh masa.
Perkara paling penting dalam membeli bp adalah kebagusan bp itu sendiri – perah-perah dapat susu (bukan menyakitkan), better be electric/battery operated bp (epump) supaya tidaklah lenguh tangan mengepam (sedar-sedar botol dah penuh), dan lagi better kalau epump yang boleh double pump – pumping both breasts in one go sebab ini boleh menjimatkan masa.

Sebelum beli bp tempoh hari, aku banyak juga buat research – which is the best bp?
IMHO, beli bp bukan la perkara enteng – sebab this particular machine will be directly involve with tissues in our body that produce milk to our child. Kalo beli yang tak bagus, bole rosak susu adipos – dan akibatnya liang susu bole tersumbat mengakibatkan mastitis.

So, let us see. Which is the best bp offered in Malaysia market?

A) Manual pump
1. Avent Isis
- rata-rata mothers yang start to bf must own AI. My first bp pun AI
- sangat senang guna dan sangat senang nak dapat let-down
- cuma leceh nya, banyak parts yang nak kena cuci – kecik pulak tu – possibility nak hilang dalam sink adalah sangat tinggi
- harga dalam RM210

2. Medela Harmony*
- sangat senang jugak nak dapat letdown sebab ada 2 phase-expression
- simple built: tak banyak part untuk dicuci
- tapi ada bahagian gegelang yang agak sensitive – mudah patah
- harga dalam RM245

3. MaMCare Manual
- part pun tak banyak untuk dibasuh – 4 parts only
- ada valve untuk control laju atau perlahan tahap pengepaman
- yang tak best: tempat pemerah tu sangat ketat (boleh lenguh tangan dibuatnya) dan custom build for MaM bottle – bottle lain tak suit
- harga dalam RM240

B) E-pump (single)
1. Medela Mini-E*
- can be operated by battery or DC
- simple built: tak berselirat dengan wayar, tube segala mala (senang untuk dibawa berjalan)
- bunyi bising macam lawnmower (tak sesuai untuk dipam di cubicle)
- built for occasional use only
- harga dalam RM450

2. iSpectra*
- this one is new in market
- can be operated by battery or DC
- bunyi a bit loud but bearable
- suction bole tahan kuat jugak
- built for occasional use only
- harga dalam RM400

3. Avent IQ Uno*
- macam Medela Mini-E : tak beselirat dengan tubing
- can be operated by battery or DC
- macam Isis, mudah nak dapat let-down
- macam Isis jugak: banyak parts nak kena cuci
- body pump located on top of if, so a bit berat – boleh lenguh gak tanga pegang pump especially kalo botol dah penuh dengan susu
- harga dalam RM700

4. Medela Swing*
- comes with 2phase-expression
- can be operated by batteries or DC
- masalah yang biasa: susu suka up masuk tubing
- harga dalam RM700

C) epump (double)


1. Spectra3
- the most silent pump
- operated by DC only
- berat dalam 1.5kg
- harga dalam RM500

2. Ameda Lactaline
- can be operated by batteries, DC or car adapter
- kecil, berat 0.7kg (without battery)
- banyak parts juga untuk dicuci
- suction and cycle knob memudahkan untuk dapat letdown (berkali-kali)
- harga dalam RM800

3. Avent IQ Duo*
- can be operated by DC or car adapter
- berat dalam 2.5kg
- macam Avent Isis, banyak parts nak kena pasang dan basuh
- harga dalam RM1800

4. Medela PISA
- comes with 2-phase expression
- can be operated by DC, batteries and car adapter
- berat 4kg
- harga dalam RM1700

5. Medela Freestyle
- comes with 2-phase expression
- operated fully by battery; somehow battery can be recharge using DC or car adapter (macam handphone)
- sangat kecil, berat less than 1kg
- comes with handsfree kit - so boleh handsfree while pumping
- bunyi agak loud
- not officially masuk dalam market Malaysia but can be bought at FFY, The Curve for RM2200. Kedai online pun ada: MyBreastPumpShop jual murah RM1700.

*I never use this bp. This is what I know based on googling.

So, mana yang aku ada dan pernah guna aku bagi ranking:
1. Medela Freestyle
2. Ameda Lactaline
3. Medela PISA
4. Spectra3
5. Avent Isis
6. MaMCare Manual

Kisah aku dan bp
Kalo ko perasan, aku memang banyak bertukar bp. Antara sebab nya, aku nakkan yang terbaik yang masuk dengan keperluan aku. My working hour is not just sitting 8 to 5 in the office. I have outside meetings, and I travel quite a lot too. Sebab itu penting bagi aku untuk ada bp yang ringan, able to be batteries operated, and of course double pumping. Hampir banyak tempat aku dah pernah mengepam. Just name it, I have pumped in meeting rooms, suraus, toilets (office, hotels, airports), in plane on the way to Labuan, in the car (yes, even while driving), store rooms, basically anywhere private. Mengepam sangat crucial bagi aku. Aku takan sesuka hati mengskip waktu mengepam. Semua orang tahu aku akan keluar waktu meeting untuk mengepam (even aku adalah SU pencatit minit pun aku akan keluar mengepam). Lagi pun, bagi aku aku dah beli bp mahal so kena la make full use of it.. heheheh.
Antara gadget yang bole mencepatkan proses pengepaman (dengan keadaan relaks) ialah handsfree kit. Sangat la memudahkan. Even Medela Freestyle comes with handsfree kit tapi frankly speaking handsfree dia aku tak pernah pakai - sebab aku pakai pumpinpal. Pumpinpal ni open for any double breastpump: tak kira la ko pakai Spectra3, Ameda Lactaline. Avent Duo atau Medela PISA - just sangkut dan pakai. Mudah sangat.

Aku harap review ni dapat membantu. Nanti bila dah decide nak beli yang mana satu, do let me know.. suka nak nyibuk.. heheheh :-)

1 ulasan:

  1. neeza, nak tanya.. kalau pump yg senyap sekali apa eh? dulu guna medela ME. tapi mak oii,, bsing... tak bleh tido budak zahraa tu .. tiap kali pam mesti dia bangun.. or kalau dukung dia.. mesti dia tendang2 bp tu.. so kalau boleh nak yg senyap plak.. any suggestion??

    BalasPadam