Isnin, 26 Oktober 2009

Little House on the Prairie

Minggu-minggu lepas, bergolek depan tv dengan Zahra – enjoying my MC, I bumped into this documentary (tak ingat la showed at discovery channel atau national geographic): cerita tentang kehidupan di perkampungan pendalaman kecil somewhere in Russia. Perjalanan nak masuk bandar tu je memakan berjam-jam – berjalan kaki. Amazingly, bandar tu cantik macam perkampungan Shire dalam LOTR. Obviously no electricity la sebab remote sangat. Kegiatan penduduk kampong adalah bertani dan mengembala haiwan. Air diperolehi dari pergunungan dan aktiviti malam adalah berkumpul bersama, kaum lelaki bercerita pasal ternakan dan tanian, para perempuan berjahit atau berkait dengan kanak-kanak berkumpul membaca bible. Dalam tahun 2000 ni, they live like 1930s.

Ok, mesti orang akan cakap lame nye hidup, tak de life langsung, but to be frank, aku macam jelez plak ngan kehidupan mereka yang bagi aku sangat best. Tak de la terkejar-kejar macam sekarang. Kehidupan betul-betul kembali kepada alam – back to nature – kaum lelaki membanting tulang di ladang, kaum ibu menjaga ternakan, menguruskan rumah dan anak-anak, anak-anak pon tolong gak kat ladang. Dan bila kita lebih dekat dengan alam, kita akan kembali kepada pegangan. Macam tok nenek kita dulu la. Tak de electricity tapi setiap bulan pon bole khatam Al-Quran, macam sekarang terang benderang setiap malam, setahun nak khatam Quran pon payah.

So, apa yang aku nak cakap, pada aku, teknologi tu tak la best mana sangat – membuatkan manusia menjadi individualistic – pentingkan wang untuk mengejar teknologi tersebut. Dan sedar tak sedar, **bagi aku kita la Yakjud dan Makjud – kerana kita telah melakukan kerosakan di muka bumi ini (with all the waste and heat produce) kerana bersekongkol dengan teknologi. Wallahu’alam.

**sekadar pendapat peribadi.

3 ulasan:

  1. meh sini i komen, i rasa kan, kat kampung2 pun sama takder terkejar2 mcm kat bandar ni. takder hon2..takder kete bwk laju2, so diorg less la kene heart attack or high bloood pressure ni..
    so nnti dah bnyk duit i nak dok kampung jek..

    BalasPadam
  2. sebenarnya, hmm camana nak ckp ek.. actually semua ni dlm islam dah ada - dalam islam dah ajar, kenapa kita hidup, tujuan utama kita hidup, bersikap sederhana - zuhud, melebihkan akhirat lebih dari segalanya. kalau semua muslim pegang ajaran semua ni, techno mana pun dunia - orang tak kan terkejar 2 mengejar duniawi. walaupun kita hidup dlm dunia moden yg semua org terkejar sana sini, tapi kalau kita tanam tujuan sebenar kehidupan, insyallah, kita akan sedar apa yg berbaloi untuk di kejar.
    pendapat peribadi juga :P

    BalasPadam
  3. mai, hidup kat kpg pon ok.. tapi kampong sekarang pon tak mcm kampong dulu.. bnyk pencemaran'.. heheh
    .
    .
    zura, sokong apa yg u tulis.. tapi tu la, pengaruh sekeliling (tv la senang cakap), sedar tak sedar kita ni kekadang berkiblat kan dunia.. mind setting kena betulkan kembali.. erm..

    BalasPadam