Khamis, 18 Februari 2010

Kaya cara segera

Menggantungkan engkau tanpa tali adalah sangat kesian. Hahah..

5 hari cuti (termasuk xtra 1 hari semalam) dengan 3 hari pertama di-spent sepenuhnya (like 70% of 24hrs) di atas katil- gara-gara diserang oleh kuman selesema dan batuk berkahak hijau pucuk pisang. Even hari ini pon batuk masih berbekas dengan suara serak-serak basah (kalau nyanyi lagu Gardenia ala country tu menjadikan suara aku sangat wow gitu.. btw, korang tau sapa yang nyanyi lagu Gardenia versi country tersebut?.. sebab suara dia memang wow!).

Nak cerita: Waktu zaman sekolah dulu, I like corresponding. Masuk ruangan cari sahabat, tulis surat kepada stranger(s) dan yang thrill-nyer adalah mendapat balasan daripada correspondent(s) tersebut. My pen-pal tak banyak la: ada la dalam 4 orang, di mana semuanya kemudiannya lenyap ditelan zaman. Dan selain mendapat surat daripada mereka yang ingin berkenalan, I also received spam-mail: lets jadi kaya dengan menolong antara satu sama lain.

Aku tak tahu korang pernah encounter benda ni atau tidak. Its like surat berantai, pengirim suruh kita masukkan rm30 ke dalam acc dia, dan kemudian bukti kemasukkan wang itu kita fotokopi dan kita pulak akan bertindak sebagai spammer, hantar surat ke serata malaysia (brunei dan singapura kalau rajin), suruh 'si alamat' tu pulak masukkan rm30 ke dalam acc kita and then he/she did the same dengan spam orang lain (atau kita balik.. huhuh) suruh masuk rm30 dalam acc dia pulak. Well, mende ni memang kalo ko rajin dan 'si alamat' tu pulak jenis naive memang boleh jalanla. Buta-buta bole dapat rm300 kalau ada 10 orang yang respon.

Kenapa aku dok cerita pasal mende ni adalah sebab aku perasan this kind of money-generator datang balik la. Affiliate kewangan katanya. Well, aku pon tak la bagus sangat- setakat sekolah Methodist dengan lambang t di pintu gerbang sekolah, tapi persoalan aku nak utarakan di sini "Halal kah duit tersebut?". Benda ni tak macam nuffy atau adverlit: these kind of things, aku yakin kehalalan wang yang diterima sebab kita tolong memasarkan barangan secara pengiklanan di blog- ada perniagaan di situ (servis provided).

Ada banyak cara nak hidup senang. Tak nafi bisnes memang salah satu dari cara untuk melepaskan diri dari belengu kemiskinan. But as a Muslim, we have to seek for rezki yang halal dan berkat. Berkat la penting: duit/gaji sikit, kalo berkat, insyaAllah akan cukup makan.

Wallahua'alam.

2 ulasan:

  1. salam kak neeza,

    betul-betul-betul...janji berkat..

    BalasPadam
  2. masa baca title ni betul2 aku ingat posting psl camne nk buat kaya roti tu! ceh. kalo x bole jgk buat kaya masa kat dubai ni hihi

    BalasPadam