Selasa, 8 November 2011

Bilal ibn Rabah

Antara cerita sahabat Nabi yang saya suka baca. The story will mix between Malay and English, sebab senang nak menulis gaya bercerita. :)

***

Bilal, physically was unattractive - mata sepet, kulit hitam, badan besar, suara garau but most dedicated person towards Islam. Antara hamba sahaya yang pertama memeluk Islam dan kemudiannya disiksa teruk oleh tuannya (selapas mendapat tahu beliau embraced Islam). He been punished by putting a big rock on his body, below the hot sun and he just said Ahad! Ahad! - which means anything that happen he will not turning on his decision towards Islam. He then being released by his master.

Apabila suruhan solat diturunkan ke atas manusia (menerusi Peristiwa Israq Mikraj), Nabi Muhammad saw berfikir bagaimana seharusnya manusia dikumpulkan untuk menunaikan solat. Para sahabat ada yang bercadang agar dibunyikan loceng, paluan gong, horns dan sebagainya, sehinggalah datangnya Abdullah bin Zaid berkata beliau bermimpi akan nada Azan, dan dinyanyikan laungan tersebut, Selepas mendengar nada Azan tersebut, Rasullulah saw memanggil Bilal, disuruh Abdullah bin Zaid mengajarkan nada Azan tersebut, dan jadilah Bilal muazzin pertama yang memanggil orang supaya bersolat jemaah di kota Madinah. Apabila berkumandang nada Azan tersebut, berlari Umar AlKhattab datang ke Rasullullah saw berkata, beliau juga bermimpikan nada yang sama. And Prophet Muhammad (SAW) accepted this Azan as the official call to the Solat.

Bilal melaungkan Azan sehinggalah Nabi Muhammad saw wafat. After the passing away of Rasulullah saw, Bilal was overcome with immense grief. Sedihnya Bilal sehingga beliau decided to leave Madinah dan berpindah ke Syria. Dalam perjalanan ke Syria, beliau tertido dan bermimpi akan Rasullulah berkata, "Why did you leave me?". Bilal terjaga and without hesitation, made the journey back to Madinah.

Setibanya Bilal di Kota Madinah, ramai yang bersorak gembira berkata, Muazzin kesayangan Rasullulah telah kembali. Word spread through the streets that Bilal had returned dan ramai requested supaya Bilal melaungkan Azan. However, since Rasulullah saw death, Bilal’s grief had been so immense that he resolved that he would never do the Azan again, and so he refused the pleas of the people. Not until he saw the two beloved grandsons of Rasulullah saw, Hassan and Hussain yang turut sama request supaya Bilal melaungkan Azan. Dan atas rasa cinta Bilal terhadap Rasullullah saw dan keturunannya, beliau tidak dapat menolak permintaan tersebut, lantas bangkit berdiri di atas mimbar, dan melaungkan Azan untuk kesekian kalinya. His voice, beautiful as it was, rang through the streets of Madinah, his pain and heartbreak evident in the painful tune. Hampir seluruh penduduk Madinah bergenang air mata, tatkala mendengar seruan azan tersebut, menangis teringat akan saat-saat Rasullulah saw masih bersama mereka. When he reached “Ash-hadu anna Muhammadur Rasulallah”, he broke down and could not continue. His pain and the pain of Madinah’s people was unbearable. Kenangan bersama Rasulullulah saw terpancar di setiap hati penduduk Madinah. Dan itu juga merupakan Azan terakhir dari Bilal, beliau meninggal dunia tidak lama kemudian.


***

InsyaAllah, jika ada kelapangan lagi, (once I done with my reading) will share with you guys, kisah Sirah Nabi atau Para Sahabat. Semoga kita mendapat manfaat dengan kisah-kisah seperti ini :)

6 ulasan:

  1. Neeza, Nabi Muhammad SAW wafat kan? bukan mangkat :)

    BalasPadam
  2. ooh..bergenang airmata baca...tenkiu kakneeza, share cita.

    BalasPadam
  3. Moga kita beroleh kecintaan pd Rasullah seperti sahabat Baginda jua,insyaAllah.

    p/s:teringat slot di radio ikim.fm mengenai Bilal.kalo Bilal bin Rabah menyebut 'Ahad,Ahad' demi menegakkan islam,ada antara kita plak yg menyebut 'Ahad,Ahad' coz it's Sunday,so cuti...nak bgn subuh pun liat sbb it's Ahad-sunday'..aduishh .

    BalasPadam
  4. thank you berkongsi kisah yg hebat ini...bergenang airmata , betapa cintanya para sahabat akan rasulullah saw...semoga Allah kurnia kan perasaaan itu juga kepada kita.

    BalasPadam
  5. Haah la Mai, Nabi saw wafat bukan mangkat. Thank you, jap g betulkan.
    .
    .
    Mrs Radin, Salwa, Maisya,
    Alhamdullillah. Saya ada terbaca tak ingat hadis sahih atau just normal quote, kalau kita baca kisah para nabi dan sahabat, jika kita rasa syahdu dan menangis, tanda nya hati kita masih lembut. Mudah untuk menerima hidayah. Namun jika kita membaca kisah anbiyak dan sahabat namun tidak berasa apa-apa, itu paling dikhuatiri. Takut hati telah menjadi keras. If we feel emotionless, banyak kan kembali membaca Al-Quran, kerana dengan membaca Al-Quran hati akan menjadi lembut kembali.. Wallahualam..

    BalasPadam
  6. Salam Neeza,

    Being far away from home and muslim community (sini ada tapi tetap ada perbezaan amalan)..rasa sgt happy bila dapat baca sirah nabi dan sahabat.Sekurang-kurangnya sentiasa mengingatkan saya tentang agama yg saya anuti.:)

    BalasPadam