Sabtu, 5 November 2011

Karma.. don't

To my Dear Muslim brothers and sisters,
 
Karma - Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat, while in Islam- buat baik(mengikut syariat) dapat pahala dan balasan syurga, dan berbuat mungkar dibalas neraka.
Mebe some of you didn't see the different but karma balasan adalah di dunia. Mengikut hukum karma kalau kita buat baik, kita akan hidup selamat sejahtera, dan kalo kita buat jahat, hidup akan tidak selamat. While in real world that doesn't happen. Sebab dunia adalah dugaan dan ujian, Allah menduga kita dengan harta, pangkat, kedudukan, anak, dan kesemua nya sekali. Jika kita percaya kepada karma – berbuat baik dibalas baik, berbuat jahat dibalas jahat; dan bila kita sebagai 'orang baik' diduga dan terus diduga, we at the end of the day akan menyalahkan Allah swt- 'Aku dah buat habis baik dah, kenapa Kau balas begini, Tuhan?' (just like the *** movie where they went to their 'prayer house' and blame the 'God') dan jika kita percaya orang jahat dibalas jahat, bila kita asyik lihat orang jahat, bebas dari kesalahan, again kita akan kata life is unfair, sebab kita percaya pada karma, walhal semua itu adalah ujian Allah swt pada hambanya.
 
We Muslim have to believe whatever happen in our life is from Allah swt.
'Hanya kepada Kau kami sembah, dan hanya kepada Kau kami mohon pertolongan' [1:5]
We read that ayat 17times a day so have faith with what we said.
 
Maka, dear my Muslim friends, don't believe in Karma. Karma is not even stated in the Quran, Quran said berbuat la baik sesama kamu untuk mendapat balasan syurga. Balasan nya bukan di sini, balasan nya di 'destinasi' kelak.  Dan ingat la, salah satu dari dosa besar ialah syirik iaitu mempercayai selain Allah swt. Wallahualam.. 

3 ulasan:

  1. bersangka baiklah pada Allah walau sehebat mana pon ujian yg Allah berikan.. 'balasan' di dunia tu tanda Allah masih sayangkan kita.. kan?

    BalasPadam
  2. di dunia ini seringkalinya yang jujur dan baik ditipu dan dianiaya. memang sedih, kan, esp. women. yang jahat pula senang-lenang. itulah dugaan sejauh mana kita masih dapat mempertahankan iman kita padaNya.apalah sangat dunia yg fana ini dibandingkan akhirat yg kekal abadi.

    BalasPadam
  3. percaya bahawa setiap sesuatu itu samada kita nampak ianya baik untuk kita or buruk tp percaya ianya adalah yang terbaik dari Allah untuk kita. Allah lebih mengetahui

    BalasPadam