Khamis, 19 Julai 2012

Peluang kedua

Alhamdulillah. Sekarang ni ada tabiat baru. Tabiat yg baik yg suka sy nk kongsikan bersama. Previously kalo menjahit, I will be jahit and concentrate. But then bila ada komputer dlm bilik jahit tu, saya pasang ngaji sambil menjahit. Tapi tula, sebab I am not fluent in Arabic, so ngaji tu dengar seimbas lalu jer… tak de apa2 perasaan. Then Mat ckp, why not u just listen to lectures. Alhamdullillah, I've listen to a lot of lectures from various uztaz and uztadza: Nouman Ali Khan, Yasmin Mogahed, Yahya Ibrahim, Yasir Qadhi. I recommended this scholars. If u guys free, do take some times to listen to their lectures. Kat youtube banyak. Just search their name.

Pass few night, I've been listened to Yasmin Mogahed. Tak ingat lecture mana, I will recall back and insyaAllah embed at this blog. Dlm ucapan dia, dia bercakap, 'Kalo kita ingkar akan suruhan Allah swt, Allah akan tidak mahu langsung bertemu kita di akhirat kelak. Jadila kita hamba terbuang di daerah Jahannam. Kekal di dalamnya'. MasyaAllah, seriau!!!

And I was reading Quran and bumped onto the ayat: surah Mukminin. Ayat 99-100 dan ayat 106-108.
Di mana apabila kita mati, dan bertemu di sana, kita memohon untuk peluang kedua. Di mana, dah takde dah. Tis is a one way journey. Tak ada peluang kedua bila sudah Mati. Dah sadisnya adalah apabila Allah swt sendiri berfirman, Dia tak nk tengok kita: Jangan berbicara dengan Aku!

Aduhai… bayangkan kalo kat dunia ni, our parent atau our spouse tak nk cakap ngan kita, sedihnya berhari2 kan. Tak lalu makan apa semua. Ini, di akhirat, Allah swt, our Master, He create us, tak nk dh ngan kita sbb kita ingkar padanya. Akan kekal di dalam Jahannam… kawan-kawan, masyaAllah.

So, dikesempatan bulan Ramadhan ini, sy just nk menyampaikan ilmu sy yg serba kurang ini: Hidup dunia sementara. Akhirat jugak yg kekal. 'Apabila Allah bertanya, berapa lama kamu hidup di dunia? Kita akan menjawab satu hari atau lebih. Tapi Allah swt kata, tak, kamu di bumi sebentar shj. Jika kamu betul2 mengetahui' (Al-Mukminin ayat 112-114).

This life is like a dream. Pangkat, harta, semua tu tak penting. How we worship Allah? Di mana Allah di hati kita?

Kawan2 yg masih tak bertudung, aurat kurang terjaga (untuk saya jugak ni) sempena Ramadhan marilah kita ambil berkatnya bulan ini untuk berhijrah. Bukan untuk bangsa Melayu, untuk keluarga, atau untuk menjaga pandangan lelaki. Bukan! Ia satu suruhan. Allah swt dh gariskan buat perempuan Muslim. Kita sayang Allah, kita Cinta Allah swt, buat la apa yang digariskanNya. Jangan nnt kita mengucapkan celaka ke atas diri kita sendiri di akhirat kelak. Nauzubillah.




-----

Neeza Zaini

www.fb.com/NeezaneedleS

1 ulasan: