Jumaat, 27 Julai 2012

Ramadhan 1433


Alhamdulillah. Dah seminggu kita berpuasa. Seriously kejap sungguh masa berlalu. Dan Alhamdullillah jugak pencapaian target Ramadhan this year so far berjalan accordingly.

My target this year pertama-tamanya is to quit coffee, or my version the nescafe. I drink nescafe like I drink water: pagi, tengahari, petang and malam. And I know is not a good practice of food so I decided to trash it from my body system. In fact dh start a week before Ramdhan which I cut my intake to once a day, morning je. And on the last day of syaaban, I didn't even take my morning coffee. Sampai tengahari kepala dh berdenyut-denyut sakit. And petang tu baru minum. Tu pun tak abis one glass. Sakit kepala was berlanjutan sampai hari Rabu. And on Thursday and today, alhamdullillah its gone. I think by now, my body system is detoxified from caffein. Harap dapat terus kekal. InsyaAllah. Ameen.

Secondly, just like others, I want to khatam Quran. And since I know I am a slow reader (sebab nk baca terjemahan lagi) so I start this too, earlier dari March lagi dh start baca. Which at the end of Syaaban, I am already at juzuk 20. I know, mengelat bunyi nya. But with 10juzuk left, semangat nk mengatam tu tinggi. InsyaAllah.

And my third target for Ramdan tis year is to wake up for Qiyam. I know I can do this. Sebab kita org puan ni ada extra kerja nk kena bangun prepare sahur semua, so dengan bangun an hour earlier, bole la nk berteleku disejadah sebentar sebelum prep sahur. And to achive tis, I change my masa tido. Sleep early at 1030 and wake up at 3 in the morning. So far, so good jugak. Alhamdullillah.

And as for terawih, sebab anak2 tido awal dan bangun awal, I don't want to disturb their body clock so I decided to do at home. Mat sorg je gi terawih kat surau.

Semua untuk seminggu ni, adalah Alhamdullillah achievable. Thanks Allah. Semoga momentum ini dapat dikekalkan sehingga ke penghujungnya. Ameen.

Btw, picture is me with my new tudung Siti Khadijah. Love tis tudung buat I nmpk slim di muka. Hehee…

Salam Ramadhan to all ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan