Selasa, 28 Ogos 2012

Trying to keeping up the momentum

Selamat Hari Raya to all my blog reader.

So, hows thing going on? As for me Alhamdullillah, Raya celebration adalah simple seperti tahun-tahun sebelumnya. Cuma plan nk balik Tganu pada raya kedua tertunda ke raya ketiga sebab kereta kami rosak di area Pos Slim (laluan antara Simpang Pulai ke Cameron). Syukur sangat sebab rosak nya di Pos Slim, baru sejam perjalanan dari Ipoh, makanya kereta ditunda turun balik ke Ipoh. Andaikata rosak nya di Pos Brooke, Gua Musang (3 jam perjalanan dari Ipoh), atau di mana-mana laluan yang tiada talian telekomunikasi, erm, tak ke haru... sesungguhnya sangat indah susunan Allah swt. :) Di raya ketiga, kami bergerak pulang ke Tganu dengan menaiki my parent car. Alhamdulillah. Syukur dengan segala kemudahan Nya.




Dah 4 hari balik rumah, dari kampung. I think, I am missing Ramadhan. Auranya berbeza.  Alhamdullillah, I can say that sepanjang mula berpuasa, sejak dari darjah 2, Ramadhan tahun ini is the best among all. I dont know, mungkin sebab dah matang, mungkin sebab dok layan podcast/youtube Uzt Nouman, Yasmin, Yasir Qhadi, dll regarding Ramadhan, and all the positive tweets in my timeline, dan sesungguhnya kerana dibukakan mata oleh Allah swt, Ramadhan kali ini Alhamdullillah, I've given my best to gain as much pahala as I can. Memang sangat terasa yang masanya sangat pendek untuk disiakan dengan aktiviti yang sia-sia. Dan syukur juga dengan kedudukan sebagai surirumah, I have a lot of ample time to get close to Allah swt and cutting off the lagho activities. Syukur dan terima kasih sangat pada Allah swt, sebab memberi peluang  membuka mata hambaMu yang sorang ni.. Sebab bila aku baca Quran, sangat banyak ayat seperti, 'hanya Allah swt yang akan memberi petunjuk kebenaran kepada hamba Nya'..

Ok, berbalik kepada tajuk, I am trying to keeping up my momentum.. my boosting imaan, Alhamdullillah, insya Allah. Sekarang dok mencari2 majlis ilmu, for me to attend. InsyaAllah i plan to go for the Al-Kautsar course on October - Worst of the Worst.. belajar tentang Syaitan, Firaun dan Dajjal. Topiknya kelihatan tak berapa nak menarik, but I love to know about this 3 entities, sebab masyaAllah, kalo kita baca Quran kan, banyak sangat la kisah Syaitan dan Firaun ni.. And I found it interesting to learn in class perkara yang sebegini, sebab previosly kan pergi Heart Therapy, masyaAllah, Sheikh Yahya Ibrahim, dia sambil lecturing, dia akan bercerita.. Misalan nya topik Jealousy, dia dok cerita tentang Aisyah ra dan Hafshah ra yang jeles dengan Zainab ra, sebab Zainab ra, after her turn with Nabi saw, dia akan beri Nabi saw suatu minuman bancuhan madu, so Nabi saw akan spend a little more time with Zainab ra.. So what they did (Aishah ra dan Hafshah ra) diorg berpakat kalo Nabi saw datang seeing them after seeing Zainab ra, tell Nabi saw, "Bau apa ni? Did u consume something that making ur breath smelly?" Dan apabila Nabi saw, jumpa Aisyah, she said that, and when he sees Hafshah, she also saying the same thing, Nabi saw immediately bersumpah dengan nama Allah, that minuman seperti itu diharamkan ke atasnya.. dan turunlah ayat Allah swt menyatakan "Jangan la kau mengharamkan perkara yang telah Ku halal kan kepada mu, hanya kerana untuk menyenangkan hati orang lain (isteri-isteri) mu".. And when I bump into the ayat, baru tahu, owh.. ini kisah disebalik ayat yang Allah firman kan.. (At- Tahrim ayat 1-6).. Ada lagi la, cerita lain yang Sheikh Yahya kaitkan dengan lecture dia, yang kemudian direlate kan dengan ayat Quran, and when I bump into the ayat, terus teringat kisah kenapa ayat2 ini diturunkan, and it makes me, seronok nk baca Quran and terjemahan sebab mcm tahu kenapa Allah nyatakan ayat-ayat tersebut.. Itu yg nk pergi Worst of the Worst tu sebab, nk study and relate dengan kisah dalam al-Quran, insyaAllah.




Ok, I think thats all for now. Ada cerita tulis lagi nnt, insyaAllah..
So today dah 10 Syawal, have u open back ur Quran? Hopefully pembacaan Quran dan terjemahan, tafsiran diteruskan even ramadhan telah meninggalkan kita.. Quran is for the whole of our life, not just Ramadhan.. Its our life manual instruction.. Jika kita mahu, berbicara dengan Allah, maka bersolatlah.. Jika kita mahu Allah berbicara dengan kita, maka baca Quran..

Salaam To all :)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan