Ahad, 9 September 2012

Kita dan period

Salah satu dari isi ceramah Baitul Jannati - Uztadha Norhafizah Musa, tajuk terapi sujud kalau tak silap, seorang pemanggil bertanya: Kenapa lepas period malas nk beribadah, Susah nk mulakan balik momentum ibadah itu, Adakala tu dah kering tapi malas nk mandi sebab malas nak solat.



Saya kira ramai wanita jugak yg mengalami masalah begini kan. In fact, tak nafi me myself pun ada a bit rasa malas esp nk ngaji right after period end.



So apa yg Uztadha terangkan kenapa ini berlaku:

1) Kita tak menjaga hubungan kita dengan Allah secara langsung. Maknanya, bila kita period, kita 'putus hubungan' dengan Allah swt. Tak ingat Allah langsung. Sepatutnya, bila kita period, walaupon kita tak solat, kita tetap terus mengingati Allah swt secara kekal langsung dengan aktiviti berzikir. Fikiran tetap ingat menyebut dan membesarkan Allah swt. Apb kita melupai Allah swt, secara sengaja kita membuka peluang utk Syaitan berdamping dengan kita.



2) Tak menjaga hubungan dengan Allah secara tidak langsung. Maknanya, melakukan perkara yang ditegah agama abp period. Contohnya, memakai pengilat kuku, menonton wayang atau berlagho semasa tempoh solat maghrib. Di sini, kita ambil peluang keringanan utk tidak bersolat dengan melakukan perkara yang tidak bole dilakukan semasa boleh bersolat. Bila kita melakukan perkara seperti ini, secara tidak langsung, we seems to enjoy our moment tidak bersalat dan bilamasa kita sudah boleh bersolat kita jadi malas sebab moment seperti ini sudah berakhir.



Kesimpulannya, jaga hubungan kita dengan Allaah swt. Jika kita jaga hubungan kita dengan Allah swt, Allaah swt akan jaga hubungan dunya dengan kita - quote Yasmin Mogahed (yg ni masa lain la kalau nk story lebih lanjut… hehee)



Semoga bersama kita mendapat manfaat. :)

-----

Neeza Zaini

www.fb.com/NeezaneedleS

2 ulasan:

  1. Thanks for sharing. akak pernah dengar/baca, kalu masa period boleh jer baca alquran, so akak mmg baca jer apa2 surah yang biasa akak baca, but normally bukan pegang alQuran lah, selalunya yg tak tinggal baca maksurat, almulk, alwaqiah etc, surah2 amalan harian.

    BalasPadam
  2. Sangat membantu info ni. Tq sis ^_^

    BalasPadam