Isnin, 17 September 2012

Perkara sia-sia

"@aagym: Salah satu sumber kegelisahan adalah banyak melakukan ke sia-siaan." Tweet by Abdullah Gymnastiar. Beliau bnyk tweet perkara yg bagus. In case ure in tweeter too do follow him.



Bercakap mengenai perkara sia-sia, mengingatkan sy dengan lecture by Sheikh Hamza Yusuf, yg sy dengar sambil 'bekerja'. Since mendengar smbl bekerja dengan bunyi mesin yg tenggelam timbul, maka cerita yg sy nk ceritakan semula ni mungkin ada cacat cela nya- dari segi kesahihan maklumat. But what we wanted was the lesson behind the story, ok. So, dr lecture Sheikh Hamza Yusuf, pada zaman pemerintahan Harun Al-Rashid, yg merupakan pemerintah Islam yg bagus dan adil, baginda will make a gathering between all the penduduk to make them showing their talent. Kira mcm perhimpunan rakyat and those with good talent will get some reward. So, org pun dtg dr pelusuk negeri, ada yg menunjuk talent bertarannum, menulis khat, bertenun, memanah dan sebgainya. Sehingga datang seorg lelaki. What he did was, dia susun botol-botol kosong dalam jarak 500m, dan kemudian dia keluarkan jarum yang halus, dan kemudian dia baling ke arah botol2 tersebut. Amazingly kesemua jarum yang dilontar masuk ke mulut botol tersebut. Lantas, Sultan Harun ArRashid bertitah, give that man 3 dirham dan 3 cane (sebatan). That man which at first happy terus terkejut dengan perintah yg ke2. He asked, I understand with the rewards but what's about the punishment? Baginda pun berkata, d punishment is because u've done nothing but just a waste of time.



Jadi lesson nya di sini, kita tgk balik kerja yg kita buat. Adakah perkara yg sia2. Kdg2 tu memang la ada tersasar jugak but always back on track. Balik ke landasan. Betulkan yang biasa dan Biasakan yang betul. Destinasi kita disana, bukan di sini. Mari sediakan bekalan yang cukup. Ok.



:)





-----

Neeza Zaini

www.fb.com/NeezaneedleS

2 ulasan: