Selasa, 6 November 2012

Di antara kunci ketenangan..

Apabila kita melakukan sesuatu perkara, biarlah kita lakukan nya kerana Allah swt, di atas tanggungjawab yang telah diamanah. Bila bekerja, kita buat seperti apa yang dipertanggungjawabkan. Bukan mengharapkan balasan makhluk di kemudian hari. Sebab kalau kita mengharap kan balasan makhluk, penghargaan atau sebagainya, at the end of the day, bila mana mereka react, jauh seperti yang apa kita mahu.. kita akan kecewa - frustrated and demotivated.

At-Thalaq 65:3
Dan Dia yang memberikan rezeki dari arah yang tak disangka-sangka; barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya dia akan mempercukupkan (keperluaan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Dia lah yang mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.

Semakin banyak berharap dari makhluk semakin banyak keresahan dan kekecewaan. Semakin sibuk dengan ingin penilaian dan mencari kedudukan di hati manusia belaka, maka hati akan selalu resah gelisah, kecewa, sedih, jengkel dan mudah marah.
Semakin tak berharap dari makhluk dan hanya berharap dari Alloh semata, niscaya semakin tenang dan semakin tercukupi. Semakin sedikit berharap dari manusia semakin sedikit kegelisahan dan kekecewaan. Semakin sibuk dan puas hanya dengan penilaian Allah yang Maha Menyaksikan akan semakin tenang dan puas hati ini.
Walau tak ada orang yang tahu, Allah pasti tahu..
Walau tak ada makhluk yang melihat, Allah pasti melihat..
Walau tak ada yang memuji dan menghargai, Allah pasti senang dengan orang yang beramal dengan ikhlas..
Dia pasti mencatat dan Menyempurnakan balasannya dalam bentuk dan waktu terbaik menurut-Nya..
 -- AaGym




2 ulasan:

  1. Allahuakbar... nie lah saya..tq kak.....

    BalasPadam
  2. salam....

    I was diagnosed last week with a Partial Molar...It's very sad that just yesterday i was watching a little heartbeat on the ultrasound screen and today Im told that it won't be there much longer because my child isn't viable.. and the worst part when doc said that i have to planed for not pregnant in 1 yr time.. alhamdulillah, after google and google, i jump to ur blog and yes, ur blog, ur writing inspired me.. :D it seems like.. bukan saya seorang saja yang bersedih dan alami perkara ini. bukan saya seorang.... at least i can smile today as i cried for a weeks :D

    BalasPadam