Rabu, 28 November 2012

Istighfar..

Imam Al-Qurthubi mengisahkan, ada seorang laki-laki mengadu kepada Hasan Bashri tentang musim kemarau. Hasan Bashri berkata, "Istighfarlah kepada اَللّهُ".

Yang lain mengadu kepada beliau tentang kemiskinan. Hasan Bashri juga berkata, "Istighfarlah kepada اَللّهُ".

Yang lain mengeluhkan, "Doakan kepada اَللّهُ agar aku dikurniakan an
ak". Hasan Bashri juga menyarankan yαng sama, "Beristighfarlah kepada اَللّهُ".

Dan yang lain lagi mengadu kepadanya tentang kekeringan di kebunnya, Hasan Bashri pun berkata, "Beristighfarlah kepada اَللّهُ".

Kemudian dalam satu kesempatan, Rabi' bin Shabih menemui Hasan Bashri. "Banyak orang mengadukan bermacam-macam masalah dan mengapa anda hanya memerintahkan mereka untuk beristighfar?" Tanya Rabi'.

Hasan Bashri menjawab, "Aku tidaklah mengatakan hal itu dari diriku sendiri. Tetapi sungguh اَللّهُ SWT telah berfirman:
"Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun. Niscaya Dia akan menurunkankan hujan lebat dari langit kepadamu. Dan Dia memperbanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) sungai-sungai untukmu."
(Surah Nuh, 71: 10-12)

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum tt..

    Niat asal sebenarnya mencari ilmu jahitan tp tak sangka jumpa blig ni yg bkn saje psl ilmu jahitan..byk ilmu2 yg tersirat.. Alhamdullah..lepas baca sedikit review ttg buku bersyukur saat diuji.. Sy begitu tertarik utk memilikinya.. Msh dlm proses membaca..bagus buku ni...lg satu... Ada antara buku2 jahitan yg sy beli berpandukan blog ni jugak..terima ksh x terhingga sebab sudi berkongsi ilmu yg ada...

    BalasPadam