Isnin, 26 November 2012

Reviews

On books:

1) Diari Musafir
Basically buku ini adalah berkisar tentang titik tolak pengalaman UZAR dalam menuntut ilmu di perantauan, pengorbanan dari segi kewangan dan masa bersama keluarga supaya dapat memaksimakan penuntutan ilmu tersebut. Cara penceritaan dan olahan adalah mendatar namun jelas. UZAR, tidak seperti Prof Kamil dan Uzt Hasrizal, di mana kedua penulis ini lebih banyak menulis dari hati, maka ada permainan emosi di situ. Tatacara penulisan UZAR sangat direct to the point, but somehow I like it sebab tidak meleweh-leweh. Penulisan dia sama dengan personaliti: serius dan direct. Pada pendapat saya, buku ini sangat elok untuk dibaca oleh setiap pelajar universiti, tak kira la menuntut di dalam atau di luar negara. Sebab saat menuntut ilmu itu crucial sebenarnya, bukan setakat bergembira, enjoy dengan kawan-kawan.

2) Bersyukur Saat Diuji
Ini adalah karya ke3 Prof Kamil yg saya baca. Pertama, Travelog Haji: Merubah Sempadan Iman, dan Kedua, Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok. And I am a big fan of Prof Kamil. His blog: ‘Kehidupan Ringkas Tapi Signifikan’ is one of my weekly dose. One thing I like is, Prof menulis dari hati. Maka nya terdapat banyak permainan emosi disini. So, bukunya, once read, terus nak baca sampai habis, tak nk berhenti. Olahan nya juga menarik, dimulai dengan kisah peribadi, dilanda banjir teruk sehingga 90% daripada barang-barang rumah dan peribadi rosak, tidak boleh digunakan, ujian kesihatan kepada ayah mertua dan adik ipar yang membawa kepada kematian dan ujian kesihatan kepada diri beliau sendiri: di mana beliau hampir diserang angin ahmar. Cara beliau berhadapan dengan ujian memang amazing la.. Setiap perkara yang berlaku, disambut dengan solat, bersujud kepada Allah swt. "Apa-apa, kita solat dulu", katanya. Seperti ujian banjir tersebut, bila sampai je diperkarangan rumah, melihat rumah yang tidak lagi seperti rumah, penuh lumpur dengan kesan banjir paras dada, first thing first, before entering the house, amik wudhuq, solat 2 rakaat. Di cerita yg lain, tatkala keluar keputusan UPSR anak beliau, yang keputusannya tidak langsung ada A utk mana-mana subjek, right after keluar sekolah, first place to go is masjid, solat syukur atas keputusan peperiksaan tersebut. He even praise his son, ckp okla ni, keputusan elok ni, and even proud to tell everyone about his son result. Banyak lagi la perkara yg beliau tulis, yg membuatkan saya membuatkan saya melihat semula tindak tanduk diri sendiri ketika menghadapi ujian. Kesimpulan yg diperolehi dari buku ini ialah: Sabar dan Solat. Hasilnya akan insyaAllah, manisss sangat!

***

On Course:
Divine Link: Fiqh of Salah

Alhamdullillah, atas peluang dan kesempatan untuk pergi ke majlis ilmu ini. Dan terima kasih jugak kepada pihak pengajur sebab buat program ni di UPM. Selalunya dia buat di UM, so kali ni rasa dekat sangat, Alhamdulillah.

Perkara mengenai salat ni sebenarnya asas adalah sama, namun lain penceramah, lain pendekatan. i can say that, isi dia hampir sama dengan Kursus Tahsin Solat by Uzt Hasnan, which I went last April, bercerita tantang solat, pelaksanaannya dari pandangan mazhab2 yang berbeza, dan solat-solat sunat. Perkara berhubung dengan kursus ni, aura dia berbeza. Mcm kalo kita listen to lectures via youtube, apa yg kita dengar sama dengan apa yg org dalam dewan dengar, but being in the dewan itself, dia ada aura, cas positive sesama kita, yang menghasilkan impact yang mengesankan, imho.

Tak banyak nk review, sbb terlalu bnyk sebenarnya :)..  Cuma at the end, the final lecture, he talk about muslim community: Gaza, Syria etc.. which what we normally do is kita kumpul derma untuk tolong, tapi sebenarnya pertolongan yang paling berkesan adalah dengan memohon dua' kepada Allah swt, dan dua' yang paling terkesan adalah dua' ketika kita bersolat malam kerana sebagaimana sabda Rasullullah saw, : “Allah swt pada setiap malam turun ke Bumi, ketika sampai pada sepertiga akhir malam Allah swt berfirman: “Barang siapa berdoa kapada-Ku, maka Aku akan mengabulkannya. Barang siapa meminta kepada-Ku, maka niscaya akan Aku berikan dan barang siapa memohon ampun kepada-Ku niscaya akan Aku ampuni.” (H.R.Jamaah).

Dua' la senjata terkuat umat Islam. Terutama yang melaksanakan solat tahajud..


***

Ok, some picture I've took during the course:
 I hv Hamza with me, doing his stuff while I listened to lectures

 Zahra, on the other hand is joining the Ihsaan Junior Club where she had some activities like coloring, playing, and such

 One of her activity: Solat Berjemaah with friends

 The cool lecturer: Sheikh Abu Eesa aka AE.

 Token of appreciation from the organizer: ALLAH loves You and Me :)

Cute fact:
On third day of lectures, I sat beside Wardina Saffiyah. No picture tho.. hehee..

Not so cute fact:
I had a coffee on the second day lecture (they hv this free-flow-you-can-refill-your-coffee-whenever-you-want), and I whether I should blame the coffer or not, I had massive sakit kepala (I drink 3 cups btw). Soo sakit I cant even touch my eyebrow. Balik rumah terus muntah-muntah. Huhuu.. Tht's it, no more coffee after that.

Perkara lain-lain:
I met lots of people and makes friend with mostly sahm/wahms. Jujur ckp, after 2years of not working, not in the community, I am so dunno how to mingle around. Dunno what to say or what to tell. And I guess, betulla org ckp, birds of a same feather flocks together, so rasa senang sgt bila berbual dengan sahm/wahm. :)

I guess that's all for now. Happy Monday, peeps :)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan