Rabu, 12 Jun 2013

Little mission

At the end of the class - Fiqh of Da'wah, Sheikh Kamal bertanya:
who is in your list of da'wah? what method/approach will be use?
Jujur ckp, masa dan ketika itu, I cant think of any. Blank..
Duduk rumah like 24-7 tak jumpa org, mana nak berda'wah nya, imo..

After a while, I believe I found my da'wah mission.
Simple and easy, tapi tak lah begitu senang..
I going to call to people to do what I like doing now:
Reading the Quran.

Alhamdullillah.. LahaulawalaQuwataillabillah..
As my own journey to read and love the Quran:
Mula-mula tak la mudah mana: I hv to force myself to read the Quran-
word by word,
bait demi bait,
ayat demi ayat..
dengan translasi, bukan baca sesaja.

Sebab, in my humble opinion,
ini je perkara yg mudah utk mensucikan hati:
nk tahajud - adoi, sayang nya tido itu..
nk puasa Isnin Khamis - kang takde tenaga nk tido je keje..
Jadi bacalah Quran: mudah.
You just sit and read... Stand and read pun bole.. Lying down and read lagi best..

As most of the scholar said:
Al-Quran je yg mendekatkan kita dengan agama, the Deen, and with our Prophet (pbuh)..
Sunnah dah la tak amalkan, tinggal plak jauh dr bumi anbiyak..
Jika Quran juga jauh di hati, maka dunia la yang hampir..

And I hope, by suggesting to my beloved friends to read the Quran,
this will also boosting my imaan to read and sharing the ibrah that I get from what I read..
InsyaAllah.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan