Selasa, 20 Oktober 2015

Anugerah Allah

Antara perkara yang paling merisaukan untuk bermusafir menunaikan fardhu Haji ini adalah masalah wanita - menstruasi. Mengikut perkiraan bulanan, saya akan didatangi haid pada sekitar 25-28hb setiap bulan.
Musim haji tahun ini bermula pada 23hb Sept. Ritual Haji seperti wukuf di Arafah, mabit di Muzdhalifah dan Mina, melontar jamrat tidak memerlukan seseorang untuk berada di dalam keadaan suci, namun, ritual terpenting, tawaf ifadah adalah sama seperti solat, perlu dalam keadaan suci dan berwuduq. Tanpa tawaf ifadah seseorang itu dikira gagal untuk mendapat taraf Haji kerana tawaf ini termasuk dalam rukun Haji. 
Makanya pada awal bulan Ogos, setelah kembali suci, suami bertanya, adakah patut kita mencuba untuk saya terus berkeadaan suci tanpa haid sepanjang Haji atau bagaimana. Memandangkan kami memang bercadang untuk menambah anggota keluarga pada tahun hadapan, saya memberi persetujuan. Alhamdullillah, ini anugerah Allah. Memudahkan perjalanan ibadah saya. Benar, sepanjang Haji dan sepanjang berada di Mekah, saya giat beribadah kadangnya hampir terlupa yang saya berbadan dua. Namun semasa di Madinah, saya telah mula merasa efek kandungan - mual. 2 kali juga terlepas berjemaah di masjid, sebab keadaan saya yang mabuk, saya hanya ingin berbaring dan berehat. 
Alhamdullillah, setelah pulang baru sempat ke klinik dan memeriksa keadaan bayi. Dia sihat, nampak cukup aktif semasa scan dibuat. Semoga selamat segalanya, Ameen..

Terima kasih Allah atas hadiah terindah.. terkenang akan doa tetamuMu yang paling, paling, paling istimewa :)  .. Alhamdullillah.




2 ulasan:

  1. Alhamdulillah.. MasyaAllah Best nya!!! Tahniah kak!

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah.. MasyaAllah Best nya!!! Tahniah kak!

    BalasPadam