Isnin, 26 Oktober 2015

Hatiku, janganlah kembali berkarat...

Suatu ketika saya pernah ketagih kepada channel FoxCrime - Dexter, Psych, CSI, Law & Order, adalah antara cerita yang saya follow sehingga ke episod yang terakhir. Selepas merasakan betapa tv dan rancangan-rancangan seperti ini tidak mendatangkan faedah bagi saya, saya berhenti menonton. Tidak lah mendadak berhenti secara terus, tetapi saya dapati masa saya tidak cukup. Pelik sebagai seorang surirumah, yang tidak lah terlalu cerewet dengan kerja-kerja rumah, mempunyai kekangan masa. Order-order dari customer banyak tak dapat disiapkan mengikut jadual. Dan saya struggle untuk menghabiskan bacaan Quran mengikut piawaian yang saya sendiri tetapkan (nak khatam setiap 3bulan, pada waktu itu). Setelah disemak, saya dapati saya banyak me-lagho, dengan televisyen. Ya, masa yang saya ambil untuk menonton televisyen dahulu, hampir 5jam setiap pagi. Adakala baju berbasuh tak berjemur, dah berjemur, berhari baru diangkat, gara-gara saya sibuk dengan aktiviti menonton tv. Astaghfirullah, may Allah forgive me, too messed up..

Saya berhenti menonton secara terus apabila mula menghampiri Ramadhan tahun 2014. Gara-gara saya mulakan hobi baru iaitu membaca, dengan target #1buku1bulan. Alhamdullillah, saya gembira dapat meninggalkan televisyen. Hidup terurus, kerja tepat pada masa, Quran juga terjaga, begitu juga dengan amal-amal yang lain. Alhamdullillah.

Setelah sekian lama, entah macamana semalam saya menonton, channel FoxCrime, sesambil lipat kain. Mulanya anak-anak menonton kartun, kemudian mereka bermain di luar. Biasa nya bila mereka tiada saya tutup tv, tetapi semalam saya flip ke channel FoxCrime, dan on-air adalah cerita CSI-Miami dan saya tonton dari mula hingga habis - 2 episode, back to back. Allahuakbar.

***

Pagi tadi seperti biasa jam telefon berbunyi pukul 5pagi. Masa untuk bangun mengadap Ilahi. Berat nya la mata ni. Sepuluh minit kemudian saya kembali sedar. Kejutkan suami kerana katanya nak berpuasa. Subuh awal sekarang, 540pagi. Bimbang jika tak bersahur dia tak bermaya pula. Selepas suami bangun entah bagaimana saya kembali terlelap. Sedar-sedar sudah jam6. Allahuakbar. Perkara pertama muncul dalam ingatan adalah CSI-Miami. Allahuakbar, astaghfirullah.. Hatiku, janganlah kembali berkarat...

Semoga malam ini boleh kembali bangun seperti biasa. Dan kamu televisyen, selamat tinggal.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan