Khamis, 1 Februari 2018

Kenapa perlu hafal Quran, #2

Bismillah...

Pertengahan Januari lepas, kami ke Langkawi. Anak-anak cuti sekolah, bawa la mereka berjalan-jalan. Alhamdullillah, seronok juga bila cuti anak-anak tak sama dengan cuti sekolah public school, sebab orang tak ramai, tak la bersesak-sesak.

Perjalanan dari rumah ke Kuala Perlis memakan masa lebih kurang 6jam. Hampir sama jarak masa jika pulang berhari raya ke kampung, Kuala Terengganu. Biasa nya apa yang saya lakukan sepanjang 6jam duduk di dalam kereta adalah, tidur, atau meresah. Hahaa.. ya meresah, sebab saya ada motion sickness. Maybe a moderate motion sickness but if I read something even messages on the phone, the 'moderate motion sickness' can become 'severe motion sickness' that can lead to vomiting. Mama pernah cerita, "Masa kecil-kecil dulu, letih kalau berjalan dengan dedek (me). Suka muntah dalam kereta." Hahaa..  itu la dia. Memang terseksa la jika kena berlama-lama dalam kereta. Tidur, bangun, tidur, bangun, masih tak sampai destinasi tujuan. Sangap.

Alhamdullillah, bila dah start 'kembali', saya mula mempraktikkan dzikir untuk membunuh masa.
"Subhanallah, Alhamdullillah, Allahuakbar"
"La ilaha illallah"
"Astahgfirullahu wa atubuilaih"
"Lahawlawala quwataillah billah"
... antara bacaan yang saya praktikkan untuk mengisi masa terluang.

Alhamdullillah, sebab dah mula menghafal al-Quran, saya isi masa terluang dengan cuba menghafal ayat-ayat baru yang sedang dihafal atau memperkukuhkan hafalan-hafalan lama dengan mengulang bacaan. Alhamdullillah.. Perjalanan hampir 3 jam dari Kedah ke Kuala Perlis, dengan sawah padi saujana pandangan terbentang indah di sepanjang jalan, dan perjalanan hampir 2jam menaiki feri dari Kuala Perlis ke Langkawi, ditemani deruan ombak laut, pecah dipukul asakkan feri, langit yang luas membiru, dihiasi dengan beburung terbang bebas, saya menikmati semuanya dengan melafazkan kalimah-kalimah Allah swt, MasyaAllah tabarakAllah. Subhanallah, saya dapat merasakan  sebuah ketenangan dan sekaligus merasakan betapa kerdil nya diri ini kelilingi oleh kebesaran-Nya, masyaAllah quwataillah billah..

Sedikit perkongsian berkenaan yang mana lebih utama: Al-Quran atau berzikir?

Syaikh (Ibn Utsaimin) –rahimahullah- ditanya: Manakah yang lebih utama, dzikir atau membaca al-Qur’an?
Beliau menjawab: Perbandingan keutamaan antara dzikir dengan al-Quran: Al-Qur’an secara mutlak (secara umum) lebih utama dari dzikir. Tapi dzikir ketika ada penyebab-penyebabnya lebih utama dibandingkan membaca (al-Quran). Contohnya: dzikir (yang sesuai sunnah) setelah selesai sholat, lebih utama di waktunya dibandingkan membaca al-Quran. Demikian juga menjawab seruan muadzin lebih utama pada waktunya dibandingkan membaca al-Quran. Demikian (seterusnya). Adapun jika pada dzikir itu tidak ada penyebabnya, maka membaca al-Quran adalah lebih utama.
(Majmu’ Fataawa wa Rosaail Ibn Utsamin (14/242))

Wallahua'alam.

Semoga di atas nikmat Nya, kita semua diberi keizinanNya untuk berada di jalan para hafidz, mempertahankan keutuhan Al-Quran di dalam hati masing-masing. Semoga dipermudahkan Nya. Ameen.


---
Semoga perkongsian ini memberi manfaat.
Salam alaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan