Isnin, 26 Mac 2018

De-Own

Bismillah...



But simply organizing our stuff (without removing it) is always only a temporary solution. By definition, organizing possessions is an action that must be repeated over and over and over again.
BECOMINGMINIMALIST.COM



Saya sangat suka akan kehidupan minimalism - saya seperti mahu semua orang menikmati kehidupan seperti ini. MasyaAllah quwataillah billah.. kehidupan yang ringkas dan sederhana memberi banyak masa dan peluang untuk melakukan perkara yang lebih bermanfaat.

Seperti contoh:
Rumah yang sedikit perabot nya, hanya perlu sedikit masa untuk mengemas. Sapu-sapu, vakum mana patut - selesai.
Almari yang tidak banyak baju mengurangkan pilihan dan masa untuk berfikir nak pakai baju apa hari ini.
Jadual waktu lauk untuk 2 minggu memberikan saya idea awal apa yang nak masak hari ini, dan apa yang nak dibeli di pasar.
Susunan masa yang teratur juga memudahkan saya menguruskan hari - waktu kelas online, masa untuk memasak, masa untuk menghafal, ulangkaji pelajaran, dan masa bersama anak-anak, juga waktu senggang untuk saya membaca buku.
Pembahagian tugasan kerja rumah - di mana department basuh kain diuruskan oleh suami - juga meringankan beban saya. Btw, kami basuh kain di self-service dobi - senang lepas dibasuh terus di-dryer. Tak ada kisah jemur baju dan kelecehan untuk mengangkatnya (masalah orang berniqab - keluar rumah sekadar nak potong daun kunyit untuk memasak pun, keadaan nya 'presentable' seperti boleh ke usrah).

Dan untuk menjayakan semua diatas:
i. jangan suka membeli barang, termasuk la permainan anak, baju-baju anak semua - pakai saja baju apa yang ada. Yang buruk dibuang, yang masih elok pakai sampai puas. Untuk baju anak kami memang beli masa Raya sahaja. Other than that, they will wear the same ol baju. Memang nampak kesian, balik-balik pakai baju tu saja budak-budak ni, but they are happy. Ada perkara lain yang lebih penting daripada membeli baju baru untuk mereka. Kami selalu cakap, kita simpan duit untuk percutian keluarga, and they happy with the reason, and of course looking forward for it every year. Alhamdullillah juga duduk di negara semusim, masalah pakaian sangat tidak kritikal.

ii. turn off distraction - no tv, less time on fb - follow only beneficial people and page, logoff from instagram, change the password and never return, STICK to the daily timetable. Alhamdullillah, perkara ni memang banyak membantu mengembalikan masa saya yang hilang secara separa sedar. Dan Alhamdullillah juga dengan aktiviti menghafal, since I have a daily target, suka atau tak, perkara 'itu' kena didulukan. Have to sit and practice. Juga kelas-kelas yang ada hw, kena sit and do, and revise. Alhamdullillah..

iii. have a clear goal. By today i must achieve .. so and so. Carrier ni kena siap dan post, hw kena submit, ayat kena hafal.. dan Alhamdulillah, semua ini benar-benar memberi nilai pada hari-hari saya. Tidak lah masa itu dibuang dengan sia-sia.

Pokoknya minimalism, kerana saya rasa jika barang banyak dalam rumah, saya mungkin tiada masa untuk perkara lain.. asyik nak mengemas saja. Lepas kemas, bila anak buat kecah, marah-marah.. Anak rasa tak seronok, saya pun rasa tak seronok. Huhuhu..

***
Semoga perkongsian ini memberi manfaat.
Salam alaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan