Ahad, 25 Mac 2018

Taleem Al-Quran AlHuda Inst

Bismillah...

Setelah 2 kali perjalanan untuk Program Alimah terkandas di pertengahan jalan (pertama kali bersama dengan Hannanah Academy (2015), dan kemudian bersama Nur Ilm Academy (2017)), pada tahun ini saya mencuba sekali lagi untuk program yang hampir serupa: Taleem Al-Quran bersama Al-Huda Institute.



Sedikit maklumat berkaitan program pengajian ini:
i. merupakan pengajian peringkat diploma
ii. 2 kali seminggu (Isnin dan Selasa, 1030mlm-3pg (waktu Malaysia)) - waktu pengajian agak menakutkan namun untuk kelas yang hanya 2 kali seminggu saya rasa ini tidak begitu membebankan
iii. program pengajian adalah selama 4 tahun
iv. program yang ini adalah batch ke-3 (code known as tme3). Batch seterusnya hanya akan ditawarkan selepas batch 3 tamat iaitu pada tahun 2021. Jadi saya rasa saya perlu ambil peluang ini. Terdapat juga kelas-kelas taleem-ul Quran yang lain namun masa nya agak berat bg saya (5 jam sehari untuk 5hari seminggu (kursus boleh selesai dalam 18 bulan - TQE8) atau 5jam sehari untuk 3kali seminggu (kursus boleh selesai dalam tempoh 2 tahun - TSL2)). Kursus selanjutnya akan dibuka apabila kursus yang sediaada selesai menghasilkan para graduasi. Jadi semakin ditanggung, semakin lama waktu perlu ditunggu. 

Detail course: https://www.alhudaus.com/product/taleem-al-quran-morning-english-certificate-course-tme3/

Namun perbezaan besar antara program ini berbanding dengan yang sebelumnya, kali ini saya perlu membayar usd30 setiap bulan sebagai yuran pengajian. Memang sengaja saya pilih kelas berbayar, supaya menjadi motivasi dan menidakkan sebarang alasan untuk menangguhkan pengajian.

***
Semoga perkonsian ini membawa manfaat.
Salam alaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan