Selasa, 27 Mac 2018

Berkata benar

Bismillah...


"Puan, dah siap tak carrier saya?" kiriman pesanan ringkas daripada seorang customer diterima masuk.
Details pesanan customer tersebut saya periksa dan ternyata, due order dia adalah semalam.
"Alamak," bisik hati. Carrier dia masih dalam bentuk kain lagi, belum berjahit. Kesibukkan perkara lain menyebabkan saya terlupa.
"InsyaAllah lagi 2 hari ya Puan. Tengah jahit ni," balas saya, ada sedikit pembohongan di situ.
Alhamdullillah, 2 hari kemudian carrier dia siap dipos, setelah bertungkus lumus menyiapkannya.


Seketika kemudian, saya mula merasakan kenapa lah sukarnya nak hafal some ayat yang pendek dan bunyi nya sangat simple, I keep on confusing, terjumble-jumble ayat tu. And then I reflect to my own self. "Did I commit any sins?" Mula-mula rasa macam tak ada buat dosa -solat, ngaji tak tinggal, then I remembered a very simple sins, as the above situation - sebuah pembohongan. Memang, I did delivered the carrier in 2 days as promised, quwataillah billah, but statement 'tengah jahit' itu adalah statement menipu. The fabric was raw uncut, when I received her message. Astaghfirullah.. so thats the sins that I've commited yang bikin susah sangat nak hafal even ayat pendek dan bernada mudah (all tarqeeq letters).


Dan di sini lah datangnya 'hudan'.. petunjuk.. dan petunjuk yang terbaik adalah daripada Allah swt, iaitu Al-Quran:

Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara), Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan. (Al-Ahzaab 33:70-71)


Suatu pembohongan adalah tetap pembohongan. Tiada istilah bohong sunat, nak cover keadaan, menjaga hati atau nak bagi sedap jalan cerita. Ianya adalah dosa, natijahnya: tompok hitam pada hati. Dan jika dilakukan dengan kerap, maka hilanglah sinar pada hati dalam menerima taufiq Ilahi.

I learnt my lesson, Alhamdullillah. Lepas tu anything, insyaAllah, cakap je terus terang, "tak jahit lagi Puan", "Belum siap lagi".. dan seterusnya.

Dan Alhamdullilah, ayat-ayat yang nak dihafal juga mudah meresap dan kekal diingatan. Alhamdullillah..

Semoga Allah swt terus-terusan memberikan hidayah dan petunjuk untuk kita menjadi manusia yang berjaya pada keseluruhan kehidupan dunia dan akhirat. Ameen...


***
Semoga perkongsian ini memberi manfaat.
Salam alaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan