Rabu, 27 Disember 2023

Quick update

 Bismillah arRahman arRahiim.

Assalamualaikum semua. Bagaimana kabarnya? Semoga di dalam lindungan Allah sentiasa.
Baru ini, blogger hantar email. Katanya, mana-mana acc blog yang tidak update akan dideletekan secara permanent. I have other blogs yang lebih bersawang compare to this one, which saya rasa kalau blogger nk delete, tafaddol.. i dont mind. But this blog, saya sayang sangat-sangat. Blog nan satu ni adalah catatan hidup yang bergerak dari satu fasa ke satu fasa yang lain. So, lets update.

Ini mungkin post terakhir untuk tahun ini yang berbaki 4hari untuk menuju ke 2024. 

Ok. Update pertama: Saya masih lagi menghafal. Masih tidak selesai khtaman pertama. Subhanalah., perlahan nya mengalahkan seekor kura-kura. Saya rasa tahun ini yang paling teruk. Progress nya hanya 2juz hafalan baru. Allahuakbar. I was like doing nothing from Jan to Mei. Ketiadaan kelas tmg benar-benar terasa. Sakitnya di sini. I enrolled w other classes, yang akhir nya berkekalan hingga ke saat ini adalah kelas Daarunnisaa. Alhamdullillah. I will stick to that. Together w SqL, Daar Alfawwaz, Abdurmansur, Ust Chairunnisa dan Ustadza Oke untuk personal murajaah harian. I will bid farewell to others. Semoga Allah mudahkan, Aamiin.

Update ke2: Alhamdulilah. walaupun hafalan baru tidak comel untuk tahun ini, namun 5juz terakhir, alhamdullillah adalah baik di dalam ingatan. Mutqin.. erm I can say its going there.. alhamdullillah. Thanks for my partner murajaah who help me to listen to the same juz again and again tanpa jemu. Alhamdulillah. Semoga juz-juz lain juga menyusul untuk kukuh di ingatan.. Aamiin.

Update ke3: I became a teacher. Alhamdullillah. Setelah sangap hampir berbulan-bulan, dengan menghimpun doa yang tak putus-putus supaya Allah membantu aku untuk kekal bersemangat di jalan ini, I had an opportunity to teach in an online madrassah. Alhamdullillah. Peluang nya hadir tepat pada masanya. Eventho diri sendiri masih banyak flaw, namun helping others to memorise the Quran and giving them motivation, serba sedikit turut menyuntik semangat pada diri sendiri. Alhamdullillah. Terima kasih Allah di atas hadiah yang sangat berharga ini.

Update ke4: Keep walking. Alhamdullillah. I walk like >20min daily, now. Alhamdullillah. It makes me happy. Alhamdullillah.

Update ke5: 5h4m Kem ibadah Rabata Retreat. I think this is the major highlight for this year. Alhamdullillah atas idzin dan peluang. Syukur sangat. Keseluruhan kem ini saya fokuskan kepada perjalanan peribadi saya sebagai penghafal Quran. Contohnya seperti group activities, ceramah pendek, story time - semuanya saya rasa menyuntik semangat untuk terus bersama alQuran. Even the 1st group activity yang dilaksanakan, which everyone will have to take a small piece of paper - yang ada tulis fasting, sadaqa, education, dawah etc.. and I got, yes "Quran". Subhanallaah.  Kem ini betul-betul menyebabkan aku berfikir kembali - tujuan aku menghafal - ke arah mana aku nak pergi - my relationship w the Quran - and all. Alhamdullillah. In shaa Allah biidznillah untuk tahun 2024, aku bersedia untuk mengubah mindset dan semoga hubungan aku dan alQuran semakin teguh dan semoga Allah memudahkan untuk aku merealisasikan apa yang dirancang.. Aamiin ya Rabb.

Semoga Allah swt terus menunjukkan kita ke jalan yang benar. dan mengampuni dosa-dosa kita atas kekhilafan diri sendiri. 

آمیـــــــــــــن یارب العالمین


Terima kasih kerana membaca. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan