Rabu, 3 Mac 2010

A little bit on this and that

HI peeps, its been a looong hiatus period. Well, I’m still here, safe and sound. The perut getting extended day by day, and masih belum menampakkan tanda untuk pop out, which is good sebab banyak lagi benda yang tak dibuat (menjahit, menyiapkan order, yada, yada..). For records, hari ni genap usia kandungan mengikut LMP adalah 27 minggu, so masa bertenang hanya ada 3 bulan sahaja tinggal.

So, what’s up with me? Nothing much actually. But yeah, we’ve made a firm decision: nak beranak kat mana. The prev day, I was contemplating samada nak beranak kat private atau kat gov, gov nampak menarik sebab aku pon dah kerja di hospi, hospital swasta plak paling dekat adalah hospital yang kecil with minimum facilities which aku takut if anything happen (hope not, touch wood) they’ll send me back to my workplace hospi. APSH adalah sangat jauh, takut tragedi lalu berulang kembali, so we opt to go to other private hospital yang later aku beritahu sebab tak deal directly lagi dengan gynae tu. Nanti dah pompang-pompang, tengok Gynae tu pon tak nak aku, end up beranak hospi depan rumah jer.. hahah. Tentang berpantang pulak, I hate to elaborate on this. Hajat hati nak berpantang di Ipoh, tapi orang Ipoh nak gi cuti-cuti Timur Tengah. >20 hari plak tu: starting on the day that the baby gonna pop. Sedih? Ye aku sedih.. dan terasa jugak. Entah la, mungkin sebab hati jahat ni dok compare situasi diri dengan orang lain, yang mana emak si polan mahupon si anu, bila tahu anak dia nak bersalin, a week before baby pop out dah dok bersama ngan si anak- nenek berkobar lebih nak menyambut cucu, while my parent always being them. Kenapa aku tulis ‘always’ sebab perkara macam ni bukan berlaku sekali ni jer. Tapi tak kisah la (ingat Aneeza: jarum yang patah jangan disimpan di dalam peti!!!), I still have Mat (which aku memang sangat-sangat depends on) dan ipar duai yang insya Allah boleh membantu. Dan aku juga ada Allah swt yang aku yakin akan memberi aku kekuatan nak menempuh situasi itu kelak. Aku kan seorang yang independent.. cheh (ayat penyedap hati).

Bercakap tentang independent, Alhamdulillah, I’m officially a debt-free person. Cheh, ayat poyo tak hingat. Maksud di sini, utang CC kawe telah selamat dilangsaikan. Fuh.. lega giler. Bayangkan the CC was expired on April last year, and I only managed to langsaikan the hutang piutang on Feb2010. Giler dekat setahun tu. Tunggakan kalo diikutkan tak banyak mana pon, kurang sikit jer dari jumlah 2 bulan gaji aku (yang juga tak bnyk mana) tapi punya la tak berdisiplin nak membayo nyerr. Tobat kawe taknak pakai CC lagi dah. From now on, beli cash or just forget about it. Hehehe…

Dan bercakap pasal beli-beli barang ni, again I’m contemplating: antara 3 barang yang nak sangat dimiliki. Nafsu beso tapi uwang nye ciput.. ekekek. Aku agak orang kaya mesti tak de masalah untuk memilih barang apa yang diorang nak kan: kita beli sahaja semua. Heheheh.. Tapi aku sangat bersyukur masih tidak kaya dan tidak mampu memiliki semua sebab kalo aku tak de masalah dalam memiliki A, B atau C, I bet aku akan jadi orang yang tak menghargai barang. OK, apa yang nak dibeli nyer tu? Semua nilai uwang adalah sama: PEN EPL1, 20U63A, atau N97. Bagi nombor code jer.. heheh. Semua pon adalah kehendak bukan keperluan (sebab dah ada yang biasa-biasa, tapi masih mahu yang ‘luar biasa’.. ekekek). Tengok la nanti apa yang aku akan beli.. cheh…

OK, dan masalah membuat pilihan yang terakhir. Mukadimah dulu: I love my job (I have to say this every morning for self-motivation.. yelah, sebab kerja ni aku bole la bermewah beli itu ini, di samping having my own sweet metime.. eheh), yes I really do. Dan nak bagitau jugak, I’ve been in this place genap setahun (masuk bertukar March 2009 ritu). Keje di sini, memang berbeza dengan yang sebelumnya. Overall, aku bole bagi 3 out of 5 stars, 2 stars failed sebab IMHO, pengurusan adalah weak (ladies bosses adakala nyer agak tidak sesuwei: lebih berperasaan dari professional) and documentation was disaster. Tapi diikutkan, pasal problem di tempat kerja tu (kerja banyak, politic dalaman and so on) memang kat memana pon sama. We just have to fit ourselves in: masuk kandang kambing mengembek, and when you’re in Rome do what Roman did. Kawan-kawan memang sangat best. Kadang-kadang terasa that I am motivated to go to work everyday sebab kengkawan yang super awesome. Dan ini juga adalah antara sebab minor kenapa aku rasa malas nak menulis blog. I have real life person to talk to so why bother to communicate with the net? Wah, lepas ni pasti semua maleh nak datang lepak blog aku sebab ayat ni sangat berbau snobbish. Ok, Ok, enuff mukadimah, the problem (yang bukan la masalah Negara pon) came when I’ve been offer to work at other places, yang terasa macam masuk sangat la dengan jiwa raga intan payung ini. Huhuhu… macam-macam kan. Di saat aku memang agak lemau dengan kerja hakiki (that’s explained why I have already used 6 days annual leave and 2 days MC for the past three months), peluang macam ni datang menggolek-golek depan mata. Erm, mana satu pilihan hati, kita tunggu dan lihat (again….. huh!!!)

OK, that’s all a little update on me. Insya Allah, I’ll drop by as frequent as possible. I have a lot to tell, to express, but sometimes I am reluctant to share because I’m afraid that I’ll write something silly.

Oh, btw, I disable the comment. Something that I wanted to do earlier but having to hear your point of view made me hesitant to do that. Well Readers, your comments do make my day, but now, I feel like writing, pouring everything inside here without even bother to listen to whatever people will say. I guess by doing that I be more me, instead of being goody two-shoes.

OK peeps, have a nice day ahead. I’ll see you when I see you.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan