Sabtu, 24 Disember 2022

Mendekati Allah swt

    بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Alhamdullillah. Syukur kepada Allah swt di atas kesempatan untuk menulis lagi pada hari ini. Semoga apa yang ingin disampaikan pada kali ini memberi ibrah yang berfaedah kepada diri sendiri terutamanya dan yang membaca artikel ini.

Aktiviti biasa waktu petang adalah 1kjump dan sambil melompat saya layan yt. Yt terbaru yang saya layan adalah video di bawah ini:



Ma shaa Allah. Saya memang suka sangat dengan Ust Norhafizah Musa. Pendapat saya dia adalah Yasmin Mogahed versi tempatan. 

Ada banyak video Ustadza yang saya tonton, dan video terbaru ini, suka saya nak kongsikan di blog sebab kisah nya sangat memotivasi. Isu yang diutarakan adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah, dan sekaligus memutuskan punca yang menyebabkan kamu jauh atau terhijab daripada Allah swt. 

Jika kita mahu mendekati Allah maka lawan nya kita perlu menjauhi perkara yang menyebabkan kita jauh daripada Allah.
Contoh mudah: bulan ni AA merancang untuk khatam Quran. Makanya, mengikut plan kena baca 1juz sehari. Sebab AA bekerja, maka dia target nak baca Quran waktu pagi sebelum dan selepas Subuh, waktu lunchour, selepas Dhur, dan waktu antara Magrib dan Isya. 1juz ada 20muka, dan AA ada 3 waktu yang diperuntukkan, maka 1 waktu kena baca at least 7muka. = so this is the plan. Jika dia tekad stick to the plan, inshaa Allah niat untuk mengkhatamkan Quran pada bulan tersebut akan terlaksana.
First day alhamdullillah, all is good. 2day also good. Masuk 3rd day, kawan ajak lunch kat restoran so-and-so. So AA kata, "its ok. Nanti malam akan habis kan juz3". Somehow, its a bad working day, meeting panjang takde kata putus, balik tadi hujan lebat jem sepanjang jalan, so sampai rumah, the energy seems to drain. Rehat kejap la, buka tv. Then, kepenatan tu terbawa-bawa sampai habis habis isya' terus rasa nak tidur awal. "I'll read Quran esok sahaja." Comes tomorrow, bila buka Quran dah rasa overwhelm sangat sebab nak kena habis kan 1.5juz. And then AA start to have self-doubt, "I can never do this". And then khalas. Not that AA tak berjaya nak khtam Quran on that particular month, but he/she also won't be able to finish it in the next-next month. Sebab AA have already put barrier on your mind. 

= Jadi dalam situasi ini apakah punca yang menyebabkan AA tidak berjaya khatam Quran?
Banyak punca yang dapat kita kenalpasti:
1. kawan-kawan pejabat
2. tv
3. tidur
4. himmah AA yang lemah

Punca-punca ini lah yang perlu kita putuskan demi mendekati Allah swt.

***

Alhamdullillah. Sebulan yang lepas saya ada menulis (post Demi Masa) yang saya telah men-delete instagram account saya. Kerana scrolling itu kecanduan. Entah apa yang dicari juga ga pasti. Dan selepas sebulan tanpa iG, Alhamdullillah, saya dapat lihat banyak impak positif dalam hidup saya. Terutamanya hubungan saya dengan alQuran. Alhamdulillah. Lawahlawalaa quuwataillaa billah, saya khatam Quran setelah kali terakhir khtam Ramadan lepas. Subhanallah. 

Dan yt Ust Norhafizah Musa di atas datang tepat pada waktunya. Memujuk hati untuk firm dengan keputusan untuk terus mendekati Allah swt. Alhamdullillah, terima kasih Allah. 

Semoga Allah swt terus menunjukkan kita ke jalan yang benar. dan mengampuni dosa-dosa kita atas kekhilafan diri sendiri. 

آمیـــــــــــــن یارب العالمین


Terima kasih kerana membaca. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan